2013. április 8., hétfő

Közösségi szolgálat, nem „közmunka”

(illusztráció: Greg)


Az utóbbi időben a csapból is a közösségi szolgálat folyik. A legtöbb ember szimpla közmunkaként definiálja, amit el kell végezniük a diákoknak, hogy érettségit kaphassanak. Azonban a közösségi szolgálat nem csak ennyi. Sokkal több lehetőség van benne, mint 50 óra ingyenmunka és haszon kicsikarása a diákságból.  Akkor mégis mi ez? Mitől nem közmunka a dolog? A következő pár bekezdésben elmagyarázom nektek a lényeget, és tájékoztatlak titeket a helyi lehetőségekről.
A köznevelési törvény meghatározása szerint a „közösségi szolgálat: szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló, szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független, egyéni vagy csoportos tevékenység és annak pedagógiai feldolgozása”. Valószínűleg ez a fogalom nem mond valami sokat az embereknek, tehát némi magyarázatra szorul.
 „Szociális, környezetvédelmi, a tanuló helyi közösségének javát szolgáló” Ez a rész azt jelenti, hogy a diáknak célszerű a saját lakhelyén letudnia a közösségi szolgálatot, majdnem bármilyen területen tevékenykedve. Például
egészségügyi, szociális és jótékonysági, oktatási, kulturális és közösségi, környezet- és természetvédelmi, polgári és katasztrófavédelmi, és még sorolhatnám.
„Szervezett keretek között folytatott, anyagi érdektől független, egyéni vagy csoportos tevékenység és annak pedagógiai feldolgozása” Iskolai keretek között zajló folyamat, tehát nem mindenki megy amerre lát és ahol munkát talál, oda beáll segédnek, hanem a suli megállapodik különböző szervezetekkel, akik helyet biztosítanak a tanulóknak. Ezután kijelölnek az iskola tanárai közül koordinátorokat. Minden fogadóhoz másik tanár kerül. Ők figyelemmel kísérik a tanulók tevékenységét, emellett folyamatosan tartják a kapcsolatot a szervezetükkel.
Anyagi érdektől független, azaz az általunk elvégzett munkáért nem kaphatunk pénzt. És tulajdonképpen pénzbeli hasznot sem állíthatunk elő.
Egyéni vagy csoportos tevékenység, tehát egy szervezet meghatározza, hogy hány embert hajlandó fogadni és azt is, hogy milyen leosztásban. Például van olyan tevékenység, melyhez elég pár tanuló egyesével, de vannak páros, és csoportos feladatok is.
Emellett még van pár rendkívül fontos információ, amiről minden „közszolgának” tudni kell. 
- A közösségi szolgálat nem vonatkozik az iskola összes tanulójára, hiszen csak most vezetik be.
- Egészen pontosan a 2016.január 1-je után érettségiző tanulókat érinti a dolog, tehát a 2012/2013-as tanévben elsős diákoknak már teljesíteniük kell.
- 50 óra teljesítése kötelező, ebből legfeljebb 5 óra felkészítő majd végezetül 5 óra záró foglalkozás lehet,
- A tanulók több fogadó szervezetnél is kitölthetik a kötelező idejüket (maximum 3 szervezet)
- A tanuló a tevékenységéről foglalkozási naplót vezet, melyet a szakmai és az iskolai koordinátor hitelesít
- A szolgálat megkezdését jelentkezési lapon kell az intézménynek jelezni, a közösségi szolgálat ezt követően kezdhető meg.
- Az osztályfőnök dokumentálja a teljesítést: napló, törzskönyv, bizonyítvány

Fentebb említettem, hogy mindenkinek célszerű a saját lakhelyén letudnia a feladatot. Ezért összegyűjtöttem az iskola által kínált lehetőségeket.
 

- A városi Polgárőrségnél óvodáskorú, sajátos nevelési igényű gyermekekkel lehet foglalkozni heti rendszerességgel. Ezt a helyet azoknak ajánlom, akik szociálisan érzékenyek, és szeretnének segíteni a gyermekek fejlesztésében.
- A Munkás Horgász Egyesület főként környezetvédelmi feladatok elvégzésére keres diákokat. Ők főleg helyismerettel rendelkező tanulók jelentkezését várják.
- A Kisújszállási kutyabarát és állatvédő civil egyesület az állatokat szerető móriczosokat várja. Itt többféle feladatot is el lehet végezni. Lehet foglalkozni a kutyákkal, de aki fél tőlük, az segítheti a szervezet munkáját például plakátolással is.
- A Kisújszállási Térségi Szociális Otthon és Alapszolgáltatási Központban való segítséghez szintén szociális érzékenység szükséges. Itt ugyanis idős emberekkel kell foglalkozni.
- A Kisújszállási Művelődési Központ és Könyvtár rengeteg diákot fogad (50 fő/tanév). Itt főleg rendezvényekhez kapcsolódó feladatokat kell ellátni. Ezekhez szükséges lehet helyismeret, jó kommunikációs készség, és egy kis informatikai tudás is.
- A Karitatív Önkéntesek Kisújszállási Egyesülete megbízható, számítógépes ismeretekkel rendelkező tanulók jelentkezését várja, akik részt vennének különböző városi rendezvényen, segítve a szervezet munkáját.
- A Kádas György Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Egységes Gyógypedagógiai Intézmény heti rendszerességgel kínál munkát. Itt sérült, hátrányos helyzetű gyermekekkel foglalkozhatnak a diákok. A feladatok ellátásához fontos a gyermekek elfogadása és a feléjük való nyitottság.
- A Kossuth Lajos Általános Iskola a diákotthonban tanuló diákok segítésére, illetve a nyári karbantartási munkálatok elvégzésére keres segítséget.
- A Kisújszállási Református Egyházközség főként környezetvédelmi feladatokat kínál az oda jelentkezőknek. Ezeket lehet havi rendszerességgel vagy alkalmanként végezni.
- A Kisújszállási Óvodák szervezésében 14 fő foglalkozhat óvodás korú gyermekekkel a város intézményeiben.
- Az Arany János Református Iskola sok fajta feladat elvégzésére keres diákokat. Lehet majd kerítést festeni, pakolni, illetve gyermekekkel foglalkozni a napközis táborban.
- A Móricz Zsigmond Református Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium is felkínált pár lehetőséget a diákoknak. Be lehet szállni a diákújságba, vagy akár lehet segíteni a DÖK munkáját is.
- A Városvédő- és Szépítő Egyesületnél környezetvédelmi feladatokat lehet végezni. A különböző programokon való részvétellel és munkával rengeteget lehet szépíteni a városunkon.
- A Petőfi Vadásztársaság a legszokatlanabb feladatokkal várja a diákokat. A szervezetnél fácánokat lehet ellátni és vadgazdálkodási berendezéseket készíteni.
- Ezek mellett a helyi szervezetek mellett még három kenderesi helyszínen is el lehet tölteni az 50 óra közösségi szolgálatot. A Kenderesi Városi Óvodában, a Városi Könyvtárban és a Kenderesi Általános Iskolában is.


Miután ezekről a dolgokról tájékoztatást kaptunk, elkezdett érdekelni, hogy vajon mit gondol erről a többi diák. Ezért pár embert megkérdeztem.

„Először nem nagyon tetszett a dolog, de aztán beletörődtem. Végül is, könyvtárban dolgozni nem túl megerőltető. Másrészt pedig Orsival megyek, így a társaság is jó lesz. Nyáron pedig megyünk városszépítő táborba. Elvileg ott 20 órát meg fogunk kapni.” –mondja Anna.

Emese szerint a közösségi szolgálat arra jó, hogy megtanítsa a diákoknak tisztelni a munkát és azt, hogy a pénz nem fán terem. Véleménye szerint sokan csak egy nagy baromságnak tartják ezt az egészet, mert elveszi a szabadidejüket, de majd rá jönnek egyszer, hogy nem is volt ez olyan értelmetlen, mint hitték.

A megkérdezettek közül legoptimistábban Fanni látja a dolgokat. „Én első helyen a Kádas gyermekotthonba jelentkeztem, azért mert szeretek másokkal lenni, másokon segíteni, és egyébként is már voltam kétszer ott, és oda húz a szívem. Aztán az óvodába jelentkeztem, mert ott is kisgyerekek vannak, és ott mindig vidámság van:) Harmadik hely pedig a MoHa. Oda azért jelentkeztem, mert a társaság nagyon jó, sok jó arc van! Meg azért is, mert imádok rajzolni, és itt megtehetem:)
 

"Az egészről a véleményem az, hogy annyira nem felesleges dolog, legalább ha későbbiekben munkát kell vállalnom, lesz valami tapasztalatom, meg így nem lustulok el.”
Henriknek nem volt határozott ötlete, annyit tűzött ki maga elé, hogy minél hamarabb túl akar lenni az 50 órán. Ezért feliratkozott egy számára teljesen ismeretlen helyre, mert bevállalósnak tarja magát. De azért reménykedik, hogy nem kínszenvedés lesz számára az az 50 óra, hanem új dolgokkal is megismerkedik majd.

Gergő jó dolognak tartja a közösségi szolgálatot, és már nagyon várja, hogy elkezdődjön a munka.
„Biztos vagyok benne, hogy minden alkalommal valami új dolgot fogunk tanulni, és hogy a megszerzett tudást máshol is alkalmazni tudjuk a későbbiekben.”- mondja teljes meggyőződéssel.

ßatu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése