2013. április 10., szerda

Aki mindig mosolyog

fotó: Bögös Csenge

Interjú Örmény Katalin tanárnővel


Egyszer ki akartam próbálni... Milyen is egy interjút készíteni - olyat, amilyeneket az újságokban, magazinokban olvasok. Most kipróbálhattam, Örmény Katalin tanárnővel. Sok minden kiderült, olyan tények is amiket nem gondolnátok. Nagyon élveztem a beszélgetést, jó élményként emlékszem vissza rá. Érdemes elolvasnotok!

- Tanárnő egyik tanítványa, Turok Viktória nagyon jó eredményt ért el egy angol versenyen. Milyen volt ez a verseny?
- Turok Viktória az Ábrahám Örzse emlékversenyen vett részt. Ez egy országos verseny, melyet egy református vallású angoltanár tiszteletére hoztak létre, aki fontos szerepet töltött be 30-40 éven keresztül a nyelvtanítás színvonalassá tételében a Református Pedagógiai Intézet munkatársaként. Erre a megmérettetésre Magyarországon minden református és katolikus oktatási intézményéből lehetett jelentkezni. Két fordulós volt a verseny. Az első körben az előzetesen kiküldött írásbeli feladatokat kellett visszaküldeni, és a több száz jelentkezőből behívtak 50 versenyzőt, akik magas pontszámot értek el. Köztük volt Turok Viktória is. A helyszínen több feladata volt a résztvevőknek, melyek közül az elsőre előre tudtunk készülni. Választható témakörök álltak rendelkezésünkre, többek között az állatok és a biblia, gyógyítás és a biblia stb. Az ő választása a szerelem és a biblia témára esett. Egy Power Point prezentációt kellett létrehozni, melyet az instrukcióim szerint ügyesen, odafigyelve a részletekre, meg is csinált. A bizottság elé állva előadta. Másnap sor került a második fordulóra. Szituációt játszott az egyik zsűritaggal, azután következett a képleírás csak úgy, mint az érettségin, és bizonyos nyelvvizsgákon.

- Milyen helyezést sikerült elérni?
- Nyolcszáz versenyző közül az első ötvenbe jutott be, majd a második helyezést érte el az ő kategóriájában.

- Gratulálok neki! Hogyan zajlott a felkészülés?
- Köszönhetően annak, hogy pedagógus családból származik - a szülei angoltanárok -, jó nyelvtudással rendelkezik, már érettségit tett, és nyelvvizsgája is van. Nála a felkészülés nem a nyelvtudás elmélyítéséről szólt, hanem arról, hogy elkészíthessünk egy olyan előadást, amely a szerelem témáját a vallás szemszögéből közelíti meg. Ez volt az, amiben tudtam segíteni, hiszen én is református vagyok, diákkoromban templomba jártam, hittant tanultam. Összesen három alkalommal találkoztunk az iskola után, illetve párszor a facebookon chateltünk. A felkészítése nem vett sok időt igénybe.

-    Tudja mindenki, hogy Tanárnő nagyon szereti az angolt. De miért pont ezt a pályát választotta?
-  A sztorit sok osztályban elmeséltem, ahol tanítok. A történet a következő: Jó tanuló voltam mindenből, és szorgalmas. Amiket szerettem, azok a reál tantárgyak voltak: a matematika, a fizika, a kémia, és még a biológia is érdekelt. Az angollal elvoltam, ötös voltam belőle. Egyszer apukám azt mondta: „Kislányom! Az angolt kell tanulni, vagy az informatikát, mert annak van jövője!” Már akkor tudtam, apu okos ember, s megfogadtam a tanácsát - így lett belőlem angoltanár. Persze ezt nem bántam meg. Egyébként ez egy véletlennek köszönhető, mert ha az angol szak nem jött volna össze, akkor valószínűleg kémiatanár lettem volna, mint apukám.

- A másik tantárgya a földrajz. Melyik áll közelebb Tanárnő szívéhez? Az angol vagy a földrajz?
- Természetesen az angol. Lassan tizenhét éve tanítom. A pályafutásom elején nem kellett földrajzot tanítanom, ezért a földrajzot csak három éve oktatom, heti két órában. Így, több év kihagyás után - bevallom őszintén - kijöttem a gyakorlatból. Ebből adódóan nagyon szoktam készülni minden egyes órára.

- Ha filmről van szó angol nyelven vagy magyarul szereti nézni?
- Érdekes kérdés, mert nálunk minden film és sorozat magyar szinkronizálás nélkül, angolul van meg. Szegény gyerekünk úgy nőtt fel, hogy nekünk nem voltak meg magyarul a mesék, csak feliratosan. Nem értett semmit belőlük. Miután megtanult olvasni, még akkor is egy másfél órás rajzfilmet három óráig nézett - ennyi időbe telt elolvasni a szöveget. Én személy szerint inkább angolul szeretek filmet nézni. Különösen tetszenek a kosztümös drámák, és az angol írók műveiből készült filmek. Például nem rég megnéztem a Jane Eyre-t négy változatban. Magyar szinkronos filmekkel akkor találkozom, ha családommal moziba megyek.

- Mi Tanárnő kedvenc filmje?
- Kedvenc filmjeim a Halálsoron, illetve a Remény Rabjai. Mindkettőt Stephen King írta és Frank Darabont rendezte. Szeretem a megható jeleneteket a filmekben, úgy gondolom, ezekben van bőven.

- Könyvet melyik nyelven szeret jobban olvasni Tanárnő?
- Olvasás terén változó az érdeklődésem. Attól függ, hogy szórakozni, vagy pihenni akarok közben. Hiszen ha angolul olvasok, nagyobb odafigyelést igényel, a magyar nyelvű alkotásoknál kevésbé kell figyelnem.

- Melyik az a mű, amit a legszívesebben olvas?
- Kedvenc könyvem Umberto Eco: A rózsa neve, ami egy kolostorban játszódó középkori krimi. Ajánlom mindenkinek. Nagyon hosszú, színvonalas könyv, nem tudtam letenni.  Egyébként nyomon követem az aktuális könyvek listáját, olvastam a Twilight-ot, az Éhezők Viadalát, és a most divatos A szürke ötven árnyalata című műveket, illetve a Harry Pottereket is, ugyanis lépést kell tartanom a diákjaimmal.

- Tanárnő mit csinál iskolán kívül, mi a hobbija?
-A kisfiamat megkérdezték erről, amikor óvodás volt, és ezt válaszolta: „Apa hobbija a horgászat, anya hobbija a tanulás”. Így is van, szeretek tanulni. Mindig van, ami érdekel, és általában utána járok dolgoknak. Ha lenne lehetőségem, és nem kerülne ilyen sokba, ismét belevágnék.

- Konkrétan mit szeretne még tanulni?
- Szakvizsgát szeretnék angolból, illetve ha valami érdekes témát  indítanának a Debreceni Egyetemen, akkor lehet a doktoriba is belevágnék.

- Milyen zenét szeret tanárnő?
- Tinédzser koromtól fogva Ákos rajongó vagyok, de nagyrészt rock zenét hallgatok. Például a Nirvanát, az újabbak közül Linkin Park, Hoolywood Undead. Nem régen találtam rá egy brit bandára, akik érdekes, jó zenét játszanak, ők a  Poets of the Fall.

- Nagy rajongója vagyok a Nirvanának. Melyik száma tetszik tőlük a legjobban?
- Sok kedvencem van, de az, ami igazán tetszik a „Where did you sleep last night?”.  Ez nem saját számuk, hanem egy feldolgozás, így lett belőle dallamos countryval párosított rock.

- Ha rockról beszélünk, akkor a koncertek jutnak az eszembe. Szokott koncertekre járni Tanárnő?
- Nagy álmom, hogy elmenjek egyre. Eddig csak az augusztus huszadikai helyi koncertekre mentem ki, de biztosan nagy élmény.

- Köszönöm az interjút!

Dark Writer (Varga Beáta)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése